ردکردن این

بیدخوردگی فرش و راه های مقابله با آن

حشره ی بید با نام علمی tincola biseliella گونه ای از پروانه های زردرنگی هستند که طول بدن آن ها بین 9 الی 12 میلیمتر است. این حشره، در سال دو بار تولید مثل می کند و در مدت 2 الی 3 هفته در میان الیاف پشمی فرش که منبع تغذیه آن ها می باشد حدود 100 تخم برجای می گذارند. این تخم ها در مدت زمان کوتاهی به لارو تبدیل می شوند،لاروها از پروتئین موجود در فرش تغذیه می کنند و بالغ می شوند و دوباره شروع به تخم گذاری می کنند و این چرخه به همین صورت ادامه پیدا می کند. بنابراین اگر به موقع اقداماتی لازم در جهت از بین بردن این معضل انجام نشود تنها چیزی که باقی می ماند، چله فرش است. بهترین مکان برای رشد و نمو این حشره ها، قسمت تاخوردگی فرش،منسوجات پشمی و مکان هایی که رطوبت بسیاری دارد. شهرهای شمالی کشورمان بیشتر با این مشکل مواجه هستند.
بیدها به دو گونه تقسیم می شوند:
بید لباس 
بید فرش 
بیدها علاقه بسیاری به خوردن پشم دارند. بنابراین هرجایی که لباس پشمی و یا سایرمنسوجات پشمی قرار داشته باشد قطعاً در معرض این حشره ها قرار می گیرند.

بیدخوردگی در کدام فرش ها دیده می شود؟

فرش های دستبافت با الیاف طبیعی پشم که نوعی پروتئین کراتین است، بافته می شود، از طرفی حشره بید برای رشد و نمو خود از پروتئین پشم تغذیه می کند. بنابراین فرش های ماشینی و حتی فرش های دستبافت ابریشمی دچار بیدزدگی نمی شوند. البته تابلوفرش های پشمی که برای زیبایی دکوراسیون به دیوار آویخته می شود، نیز در معرض بیدخوردگی قرار دارد.

عوامل ایجاد بیدخوردگی فرش

در این قسمت به بررسی عوامل متعددی که باعث ایجاد بیدخوردگی فرش می شود می پردازیم.

رطوبت

رطوبت یک ازعواملی است که شرایط بسیار خوبی را برای رشد و نمو حشرات آسیب رسان از جمله بیدها فراهم میکند. و حتی ممکن است باعث پوسیده شدن الیاف طبیعی و ریشه های فرش شود.

دما

دما یکی از عوامل مهم در رشد و تکثیر قارچ ها، بیدها و دیگر حشرات موذی است. مکانی که قرار است فرش دستبافت خود را در آنجا نگهداری و یا استفاده کنید باید معتدل باشد زیرا دمای بالا باعث رشد و نمو این حشرات می شود.

عدم نور وهوای کافی

گاهی اوقات پیش می آید که از فرش دستبافت خود استفاده نکنید و مجبور شوید در مدت زمانی آن را در انبار و یا هر مکان دیگری نگهداری کنید، اگر در آن مکان نورکافی و هوادهی مناسبی نباشد فرش دچار بیدخوردگی می شود. بنابراین بهتر است هر چند وقت یکبار فرش را در محیطی که نور و هوادهی مناسبی دارد پهن کرده تا از آسیب های بیدخوردگی جلوگیری شود.

به موقع تمیز نکردن فرش های دستبافت

سعی کنید فرش های دستبافت خود را به موقع تمیز و جارو کنید. زیرا لا به لای الیاف طبیعی پشم فرش محل مناسبی برای رشد و تخم گذاری بیدها وجود دارد و اگر به موقع نظافت فرش صورت نگیرد در نتیجه فرش شما دچار بیدخوردگی می شود.

استفاده نکردن از نفتالین

همانطور که در بالا اشاره کردیم، شرایطی پیش می آید که مجبور هستیم فرش دستبافت را در انباری و یا هر مکان دیگری نگهداری کنیم. بهتر است یک پارچه سفید روی فرش پهن کرده و مقداری پودر نفتالین را روی پارچه پاشیده و سپس فرش را لوله کنید و در یک کاور قرار دهید تا دچار بیدخوردگی نشود. نکته مهم: نفتالین یک نوع ماده سمی است به همین دلیل هنگام استفاده از آن، دستکش و ماسک فراموش نشود.

راه های تشخیص بیدخوردگی فرش دستبافت

سعی کنید به طور منظم زیر و رو (پرز) فرش دستباف را چک کنید. تا در صورت مشاهده بیدها و یا سایر حشرات موذی از آسیب آن جلوگیری کنیم تا مجبور نشویم برای ترمیم فرش هزینه های گزاف را پرداخت کنیم. در ادامه قصد داریم نشانه های بیدخوردگی فرش را بیان کنیم. این نشانه ها عبارت است از:

  • وجود حشرات کوچک و ریز که بر روی فرش سریع حرکت می کنند.
  • بیدها با خوردن الیاف پشم فرش دورتادور آن را تار میزند.
  • وجود لکه های سفید رنگ که به مرور زمان عمیق تر می شود. با این کار بیدها به بافت فرش آسیب می زنند.
  • وجود لاروهای سفید رنگ کوچک و ریز در سطح فرش دستبافت
  • اگر ذرات خاکستری کوچک و ریز بر روی سطح فرش مشاهده کردید شاید این ذرات نشانه ای از وجود بیدها باشد.
  • بیدها از قسمت گره و الیاف فرش شروع به خوردن آن می کند. به طوری که قسمت آسیب دیده با دست کشیدن و یا حتی جارو کردن به راحتی کنده می شود. 

راه های جلوگیری از بیدخوردگی فرش

سعی کنید حداقل هفته ای یکبار گرد و غبار فرش و تابلو فرش پشمی را با جارو از بین ببرید. زیرا بیدخوردگی علاوه بر شرایط مرطوب در قسمت تاخوردگی های فرش و زیر مبل هم دیده می شود.
اگر به هر علتی قصد پهن کردن فرش دستبافت را در منزل ندارید و می خواهید آن را در انباری نگه دارید، بهتر است مواد ضدعفونی کننده ای مانند نفتالین را در سطح فرش پاشیده و سپس فرش را لوله کرده و در یک کاور کاغذی یا پارچه ای قرار دهید.
نکته مهم: در صورت استفاده از نفتالین دستکش و ماسک فراموش نشود.
سعی کنید فرش دستبافت را در محیط های معتدل، خنک و با هوادهی مناسب قرار دهید، زیرا محیط های مرطوب مکان بسیار مناسبی برای رشد و تکثیر بیدها و سایر حشرات موذی مانند سوسک، کک، ساس و … می باشد.

در صورت مشاهده بیدخوردگی فرش چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

اگر بیدها آسیب سطحی به فرش وارد کرده باشد سریعاً با استفاده از محلول ضد بید قسمت مورد نظر را بشویید و یا اینکه جهت جلوگیری از رشد حشرات موذی، از اسپری حشره کش استفاده کنید و سپس برای ترمیم آن به یک رفوگر مراجعه کنید.
اما اگر سطح زیادی از فرش آسیب دیده باشد، لازم است تمام سطح فرش را سم پاشی کنید و برای شست و شوی آن از یک قالیشویی معتبر کمک بگیرید. به همین دلیل قالیشویی تر وتمیز، بهترین قالیشویی در اصفهان است که با استفاده از دستگاه های پیشرفته و بهترین مواد شوینده آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد. و درآخر ترمیم فرش را به یک رفوگر حرفه ای و باتجربه بسپارید.
روش های دیگری برای از بین بردن بیدها وجود دارد. می توانید هر از چند گاهی فرش را در هوای گرم و خشک و یا در هوای خیلی سرد پهن کنید زیرا خشکی و سرما باعث از بین رفتن این حشرات موذی می شود.

آیا ترمیم بیدخوردگی فرش ها امکان پذیر است؟

اگر بیدها به قسمت سطحی فرش آسیب وارد کرده باشد، قابل ترمیم است. ولی اگر قسمت بسیار زیادی از فرش آسیب دیده باشد از لحاظ هزینه های بسیار بالای رفوگری مقرون به صرفه نیست و باید از استفاده این فرش صرف نظر کنیم.

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
LinkedIn

مطالب مرتبط

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 7 =