ردکردن این

نحوه شست و شوی فرش دستباف

فرش دستباف، همانطور که از نام آن پیداست، با دستان هنرمندان باتجربه ایرانی بافته شده اند. از همین رو نسبت به فرش های ماشینی از ارزش بالاتری برخوردارند. ظرافت، زیبایی، استفاده از رنگ های طبیعی و نخ های ابریشمی و پشمی در بافت، باعث شده که فرش های دستباف جزو ارزشمند ترین محصولات ایرانی باشند. بنابراین این نوع فرش ها مستلزم مراقبت و دقت بیشتری نسبت به فرش های ماشینی در شست وشو هستند. برای شست و شوی فرش دستباف ، باید از روش های اصولی و مواد شوینده ی مناسب استفاده شود که برای این کار میتوانید از افراد متخصص کمک بگیرید. همچنین اگر تجربه ی کافی در این زمینه را ندارید و یا با شیوه های شست و شو آشنایی کافی ندارید، میتوانید فرش خود را به بهترین قالیشویی در اصفهان یعنی قالیشویی تر و تمیز بسپارید که با در نظر گرفتن بافت فرش، روش هایی را برای شست و شو انتخاب می کند و با استفاده دستگاه ها و مواد شوینده مناسب، فرش را شسته و با خشک کن های قوی آن را به طور کامل خشک می کند.

اصول شست و شوی فرش دستباف

 گذشت زمان و نشستن گرد و غبار و آلودگی بر روی فرش، موجب می شود فرش کدر شده و زیبایی خود را از دست بدهد. همچنین درصورتی که این آلودگی ها پاک نشود، میتواند منجر به آسیب دیدن بافت فرش و درنتیجه کاهش عمر آن نیز شود. به همین دلیل لازم است فرش خود را با توجه به میزان آلودگی و رفت آمد ، هر 12 تا 18 ماه بشورید. برای این کار بهتر است از روش های مناسب و شوینده های ضعیف استفاده کنید.

تست رنگ فرش

اولین مرحله در شست وشوی فرش دستباف، این است که باید مطمعن شوید که فرش شما رنگ پس نمی دهد. برای این کار میتوانید یک پارچه سفید را خیس کرده و بر روی فرش بکشید. اگر پارچه رنگی شد یعنی فرش شما رنگ پس میدهد و شستن آن در خانه مناسب نیست. بنابراین بهترین گزینه، سپردن آن به قالیشویی است.

گردگیری فرش

قبل از شست و شوی فرش دستباف لازم است که گرد و غبار موجود بر روی آن را تمیز کنید. زیرا فرش دستباف به دلیل پرز زیاد و بلند، گرد و غبار به راحتی در لابه لای آن قرار میگیرد. اگر این مرحله به درستی انجام نشود، گرد و غبار در محل گره فرش، با آب تماس پیدا میکند و به گل تبدیل شده و به مرور زمان باعث پوسیدگی فرش می شود. بنابراین لازم است فرش را به طور مرتب جارو کنید و یا ماهی یک بار آن را در محلی پهن کرده و با ضربه های چوب گرد و خاک آن را از بین ببرید.

شست و شوی فرش دستباف با مواد طبیعی

استفاده از شوینده ی مناسب برای شست و شوی فرش اهمیت زیادی دارد. سعی کنید از شوینده های قوی و شیمیایی برای شست و شوی فرش دستباف استفاده نکنید. برای این کار میتوانید از شوینده های طبیعی برای تمیز کردن فرش دستباف استفاده کنید که هم به بافت فرش آسیب نمیزند و هم موجب بروز حساسیت های پوستی نیز نمی شود. یکی از روش های درست کردن مواد شوینده طبیعی، مخلوط یک پیمانه سرکه سفید با دو پیمانه آب و یک قاشق چایخوری نمک است. همچنین برای از بین بردن بوی بد فرش نیز میتوانید 15 قطره آب لیمو را به آن اضافه کنید و با برس نرم بر روی سطح فرش بکشید.

روش دیگر، استفاده از جوش شیرین است. به این صورت که مقداری جوش شیرین را روی سطح فرش بپاشید و بعد از 20 الی 30 دقیقه جارو برقی بکشید.

 

شست و شوی فرش دستباف با شامپو فرش

در بیشتر مواقع بهتر است از شامپو فرش برای تمیز کردن فرش خود استفاده کنید. به این صورت که یک سطل برداشته و مقداری آب را با شامپو فرش مخلوط کنید . سپس کف حاصل از محلول را با یک برس نرم به آرامی بر روی سطح فرش بکشید ( حتما باید کف را بکشید زیرا فرش بصورت لوچ و چسبنده در می آید ). دقت کنید که برای فرش های دستباف ابریشمی، از برس نرم، و برای فرش های دستباف پشمی، از برس های بلند و نرم استفاده کنید.

خشک کردن فرش دستباف

بعد از شستن فرش دستباف، در مرحله ی آخر باید بگذارید فرش به مدت دو الی سه ساعت به طور کامل خشک شود. دقت کنید که در طول این مدت روی فرش راه نروید، زیرا فرش مرطوب است و باعث چسبیدن آلودگی به سطح فرش می شود.

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
LinkedIn

مطالب مرتبط

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =