ردکردن این

فرش دستبافت بلوچی چیست؟

قوم بلوچ، یکی از اقوام قدیمی و سنتی ایرانی هستند که در شرق کشور و در سیستان و بلوچستان زندگی می کنند. این طایفه چادر نشین هستند و زنان این قوم با سلیقه ی بی نظیر خود، زیراندازهای زیبا و خوش رنگی برای چادر های خود می بافند. قالیشویی در اصفهان با نام ترو تمیز شو به شما پیشنهاد می دهد اگر در سال جدید قصد دارید که دکوراسیون منزل را با طرح های سنتی و هندسی تزئین کنید، فرش بلوچی بهترین انتخاب است و باعث می شود که خانه ی شما بسیار زیبا و جذاب شود.
قیمت فرش بلوچی دست بافت مانند سایر فرش های دست بافت کمی گران است؛ زیرا برای بافتن آن از پشم طبیعی استفاده شده است و رنگرزی آن توسط مواد موجود در طبیعت جنوبی ایران انجام می گیرد.

تاریخچه فرش بلوچ

فرشی که مطابق با تاریخ و آداب و رسوم مردم سیستان و بلوچستان بافته شده به فرش بلوچی شهرت دارد. مردمی که چادرنشینی را انتخاب کردند و با تلاش و کوشش، تمام وسایل مورد نیاز زندگی خود را فراهم می کنند. در این میان زنان این طایفه با کمک مواد کاملاً طبیعی، فرش های بلوچی بسیار زیبا و جذابی را می بافند.

طایفه های بلوچی

این قوم، شامل چندین طایفه ی مختلف از جمله طوایف سالارخانی، بهلوری و رحیم خانی است که محل زندگی آن ها در شهرهای درگز، تایباد، سرخس و مشهد می باشد و تبحر خاصی در زمینه ی بافت فرش بلوچی دارند.

شیوه ی بافت فرش بلوچی

فرش بلوچی به روش سنتی و دستبافت و با دو نوع گره زنی بافته می شود. در روش اول، بافت فرش همانند بافت گلیم و بدون گره انجام می شود. ولی در روش با گره، معمولاً فرش بلوچی را با گره فارسی یا سنه می بافند و هنگام بافت، پودکشی نیز انجام می شود. امروزه برخی از بافندگان فرش بلوچی، از گره ترکی نیز استفاده می کنند که باعث خشکی بیش از حد در بافت فرش می شود به همین خاطر، استقبال بافندگان از گره فارسی به مراتب بیشتر از گره ترکی است؛ زیرا بافت فرش بلوچی با گره فارسی از زیبایی خاصی برخوردار است و همچنین کیفیت و مرغوبیت بالاتری دارد. در فرش دستبافت بلوچی، بعد از هر رج بافت تنها پود نازک کشیده می شود و به همین علت نسبت به سایر فرش های دستبافت، انسجام و ظرافت بالاتری دارد.

طرح فرش بلوچی

طرح این نوع فرش، شباهت بسیاری به طرح های فرش ترکمن، ایلات قفقاز افغانی و ایلات افشاری دارد؛ به علت این که بافندگان از تصاویری که در طول زندگی از طبیعت، دشت و بیابان ها که در ذهن شان نقش بسته و آن نقوش را روی فرش اجرا می کنند. به طور کلی، فرش بلوچی به طرح های درختی، ممدخانی، کله قندی، گل بادامی، گل ستاره، سه خشتی، گاو و برج، سنگ چولی، فتح الله خانی، یعقوب خانی، طاووسی، کلاه دراز، کشمیری و …. شهرت دارد.

رنگ فرش بلوچی

فرش بلوچی، علاوه بر طرح های منحصر به فردی که دارد، رنگ فرش بلوچی نیز از زیبایی خاصی برخوردار است. برای بافت این نوع فرش، معمولاً رنگ های سیاه، لاکی، سماقی، شتری، قهوه ای، بژ و سرمه ای به کار می رود. البته ممکن است برخی از بافندگان از رنگ های روشن استخوانی، شیری و روناسی نیز استفاده کنند. جالب است بدانید که بیشتر فرش های بلوچی اصیل از رنگ های تیره بافته شده است. ذکر این نکته مهم است که بافندگان فرش بلوچی از 4 تا 5 رنگ محدود استفاده می کنند تا سادگی و آرامش فرش که یکی از ویژگی های ممتاز و منحصر به فرد آن است، حفظ شود.
بهتر است تا جایی که امکان دارد از فرش های زیبا و جذاب بلوچی مراقبت کنید تا آلوده نشود و اگر به هر علتی در هنگام شست و شوی فرش در اصفهان با مشکلی مواجه شدید؛ بهترین راه، انتخاب یک قالیشویی معتبر است. قالیشویی تر و تمیز بهترین قالیشویی ارزان اصفهان است که با نازلترین قیمت و با بیش از ربع قرن تجربه، بدون هیچ نگرانی فرش شما را شسته و تحویل دهند.

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
LinkedIn

مطالب مرتبط

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =