ردکردن این
راه های از بین بردن پرز فرش

راه های از بین بردن پرز فرش

فرش از جمله وسایلی است که زیبایی خاصی به خانه می بخشد، ولی در عین حال نیز می تواند مشکلاتی را برای اهل خانه ایجاد کند. یکی از این مشکلات، پرز گرفتن فرش است که سبب ایجاد حساسیت ها و مشکلاتی از قبیل چسبیدن به لباس و آلرژی می شود. در ادامه علل و عوامل به وجود آمدن و راه های از بین بردن و برطرف کردن این معضل را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید. البته در برخی موارد برای از بین بردن پرز فرش، نیاز به دانش، تخصص و مهارت کافی می باشد که به جای درست کردن آن، مشکل جدید ایجاد نشود و فرش، آسیب نبیند. خیلی از خانواده ها در ابتدای امر به خاطر اینکه مسئله پرز فرش یک چالش آزار دهنده است، از هر روش خشن و نامطلوب برای سریعتر به نتیجه رسیدن استفاده می کنند که این امر می تواند سبب خسارت جبران ناپذیری به فرش شما شود. در این خصوص قالی شویی تر و تمیز با تجربه و تخصص کافی در زمینه شست و شو و ترمیم فرش می تواند بهترین پیشنهاد را برای شما ارائه دهد. قالی شویی تر و تمیز بهترین قالی شویی در اصفهان با انواع خدمات در زمینه های گوناگون فرش است که علاوه بر مشاوره در زمینه خرید فرش های مناسب، میتواند مشاوری مطمئن در این زمینه باشد.

عواملی که باعث ایجاد پرز فرش میشود :

هنگامی که فرشی را خریداری می کنیم ممکن است در روزهای ابتدایی پرز دادن آن امری طبیعی باشد. ولیکن اگر به مرور زمان این مشکل برطرف نشود و  حتی از قبل هم بیشتر شود، در ادامه علل و عواملی که باعث چنین مشکلی می شود را با هم مرور خواهیم کرد.

روند تولید نامناسب فرش

چه شما فرش ماشینی خریداری کرده باشید یا فرش دستبافت هر دو می تواند پرز ایجاد کند. اما فرش های ماشینی نسبت به دستبافت بیشتر پرز می دهد.همانطور که از نام فرش های ماشینی به دست می آید این نوع فرش ها توسط دستگاه ساخته می شود و تنظیم بودن دستگاه، استفاده از مواد و نوع روش بافت در کیفیت خروجی بسیار تعیین کننده است. لذا ممکن است هر گونه تغییر و اشکال در روند فوق الذکر باعث ایجاد پرز شود. یکی دیگر از این عوامل در مرحله آماده سازی الیاف می باشد بدین صورت که اگر  آب و روغن کافی استفاده نشود و یا مرحله آهار زنی آن به درستی انجام نشود، به مرور زمان باعث پرز دادن فرش می شود. در نتیجه به جهت نوع و روش بافت فرش های ماشینی نسبت به دستبافت بیشتر در معرض پرز دهی هستند.

رابطه ی شانه و میزان پرز دهی فرش

هر چقدر شانه ی یک فرش بیشتر باشد، میزان پرز دهی آن نیز کمتر خواهد بود، به این معنی که برای مثال فرش 1000 شانه در مقایسه با فرش 700 شانه ، پرز  دهی کمتری دارد. در اصل شانه به معنای تعداد گره های فرش در هر متر در عرض فرش می باشد. یعنی یک فرش 700 شانه، دارای 700 گره در یک متر عرض آن است. بنابراین فرش 700 شانه 9 مترمربعی دارای 2100 گره در عرض آن می باشد، در صورتی که یک فرش 1000 شانه 9 متر مربعی دارای 3000 گره در عرض آن است و این امر سبب می شود که در عرض فرش تارها نازک و تعداد گره بیشتر باشد که باعث محکم تر شدن پرز فرش می شود و از پرز دهی زیاد جلوگیری می کند. در هر صورت در هنگام خرید به تعداد شانه فرش حتما توجه کنید، البته هر چقدر شانه فرش زیاد باشد قیمت آن هم به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.

فرسایش فرش

فرش از جمله وسایلی است که به دلیل رفت و آمد بر روی آن و استفاده طولانی مدت از آن بیشتر در معرض فرسایش و در نتیجه پرز دهی قرار می گیرد. که این امر باعث می شود فرش حالت موکت مانند به خود بگیرد و اصطلاحاً به آن می گویند صاف شده و پرز ندارد.

الیاف فرش

ااستفاده از الیاف مناسب در فرش اهمیت زیادی دارد . در صورتی که در فرش از الیاف بی کیفیت استفاده شود میزان پرز دهی آن هم بیشتر می شود .فرشی که از الیافی با کیفیت بالایی تولید می شود ،  بدون پرز خواهد بود.

راه های از بین بردن پرز فرش

تا اینجا عوامل ایجاد یا افزایش پرز دهی فرش گفته شد . در این قسمت میخواهیم راه های آسان و سریع از بین بردن پرزدهی فرش در مدت زمان کوتاه را توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

جارو کردن مرتب فرش

معمولا گرفتن پرز با دست کار غیرممکنی است. ولی برای به حداقل رساندن پرز  فرش میتوان با مرتب جاروکردن آن ، این مشکل را تا حدودی برطرف کرد . به این صورت که با جارو برقی یا جارو دستی هفته ای سه بار در خلاف جهت خاب فرش ( پرز فرش )، فرش را جارو کنید. در صورتی که از جارو دستی استفاده می کنید باید سر جارو را کمی خیس کرده و دوبار  شروع به جارو کردن در جهت خاب و خلاف جهت خاب می کنیم. ولی اگر از جارو برقی استفاده می کنید ، جارو را از قسمت شانه و در جهت خاب فرش بکشید. در این روش فرقی ندارد که از چه جارویی استفاده شود ولی توصیه میکنیم که از جاروبرقی و یا جاروهایی از جنس چوب استفاده کنید.

فرش های آکریلیک هیت ست شده

می دانیم که فرش های آکریلیک فرش هایی با پرز دهی زیادی هستند که محدود به چند هفته  می باشد، ولی در صورتی که پرزدهی آن ادامه دار بود ، یعنی از الیاف بی کیفیت و نامرغوب استفاده شده است. بنابراین تولید کنندگان آن برای حل این مشکل تغییراتی را روی این گونه فرش ها ایجاد کردند و فرش هایی بدون پرز به نام آکریلیک هیت ست را تولید کردند که میزان پرزدهی آن صفر است. در تولید فرش های اکریلیک هیت ست شده ، پرز نخ هایی که قرار است به ماشین بافت بروند با حرارت و بخار گرفته می شود و فرشی بدون پرز تولید می کنند. اکثر فرش های موجود در بازار نیز از این نوع فرش ها هستند.

استفاده از فرچه برای پرزگیری

در این روش فرچه را کمی خیس کرده و به آرامی روی فرش بکشید. این کار را می توانید هفته ای دوبار انجام دهید. همچنین می توانیداز یک دستمال مرطوب استفاده کنید تا پرز فرش به آن بچسبد و از فرش جدا شود.

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
LinkedIn

مطالب مرتبط

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − شش =