ردکردن این
روش های از بین بردن لکه سوختگی فرش

روش های از بین بردن لکه سوختگی فرش

فرش در دکوراسیون خانه حرف اول را می زند. این وسیله کاربردی می تواند به عنوان عنصری که در خانه های ایرانی نقش پررنگی دارد، موضوعی جذاب باشد، چون به نوعی نماینده هویت ایرانی در خانه های ماست؛ به همین خاطر تمیز و سالم نگهداشتن آن هم می تواند نقش به سزایی در زیبایی دکوراسیون داشته باشد. چنانچه بر اثر سهل انگاری و اتفاقی سوختگی بر روی فرش ایجاد شد، می بایست با توجه به عامل ایجاد کننده سوختگی و نوع آسیب وارد شده، اقدام به برطرف نمودن آن کرد. فرقی ندارد که از فرش ماشینی استفاده می کنید، یا فرش دستباف، ایجاد لکه روی فرش، هم می تواند به ظاهر آن آسیب بزند و هم اینکه مقدار زیادی از قیمتش را کاهش دهد.

اگر میزان سوختگی در فرش بسیار زیاد و عمیق بود. بهتر است به یک قالیشویی معتبر و با تجربه که کار تعمیر فرش را هم انجام می دهند مراجعه کنید، تا آن ها به صورت تخصصی، فرشتان را رفو و تعمیر نمایند. قالیشویی تر و تمیز با نازلترین قیمت و بهترین کیفیت می تواند این کار را برای شما انجام دهد. اما چنانچه سوختگی به صورت سطحی در فرش ایجاد شده باشد، شما می توانید با استفاده از راهکارهای زیر اقدام به برطرف نمودن لک های ناشی از انواع سوختگی ها کنید.

علل سوختگی فرش و قالی

قابلمه یا اتو داغ

این سوختگی اغلب بر روی فرش های آشپزخانه که محل پخت و پز  می باشد یا در مکان هایی که لباس خود را اتو می کنید صورت می گیرد. اغلب پیش آمده که قابلمه یا اتو داغ را روی فرش باقی بگذارید و یک لکه زرد رنگ بزرگ بر روی فرش ایجاد گردد، بلافاصله از پیاز برای رفع آن استفاده کنید بدین صورت که پیاز را به دو نیم کرده و برای دقایقی روی فرش قرار دهید سپس با آب سرد آن را شستشو دهید و راه دیگر استفاده از یخ برای از بین بردن لکه های سطحی می باشد.

سیگار یا زغال قلیان

یکی دیگر از انواع سوختگی های فرش بر اثر ریختن تکه ای زغال یا خاکستر سیگار بر روی فرش می باشد. چنانچه فرش شما ماشینی باشد و سطح آسیب دیده بزرگ نباشد ابتدا با یک تکه سمباده روی لکه سوختگی خوب بسایید سپس با دستمال سوختگی را پاک نمایید. در ادامه با یک قیچی، پرزهای آسیب دیده را کوتاه نمایید. بعد از آن یک لایه ضخیم شامپو فرش بکشید  و اجازه دهید تا شامپو خشک شود سپس روی آن جاروبرقی بکشید. چنانچه هنوز لکه سوختگی باقی مانده است، یک محلول ده به یک آب اکسیژنه و آب تهیه نمایید و به آرامی به وسیله یک پارچه بر روی لکه بکشید و در آخر محل لکه را با آب بشورید و سطح آن را کاملا خشک نمایید. سوختگی ناشی از سیگار نیز به همین روش قابل ترمیم است با این تفاوت که لازم نیست بر روی محل لکه شامپو فرش کشید. دقت کنید هیچگاه از صابون برای رفع سوختگی فرش استفاده نکنید.

شمع داغ

چنانچه شمع داغ بر روی فرش ریخت سریعا قبل از خشک شدن لکه آن را با دستمال به آرامی بدون اینکه به کف نفوذ کند، از روی فرش بردارید سپس از چند قطره مایع ظرفشویی با یک لیتر آب برای شستشو فرش استفاده کنید.دقت کنید سطح آسیب دیده را زیاد خیس نکنید و پس از شستشو آن را با دستمالی خشک کنید. توجه داشته باشید اگر الیاف فرش یا موکت پشمی است از لکه برهای قلیایی به هیچ وجه استفاده نکنید. و اینکه اگر لکه شمع روی موکت های پشمی ایجاد شد، فقط از آب ولرم برای از بین بردن لکه استفاده کنید. استفاده از مایع ظرفشویی یا شامپو فرش، می تواند به الیاف و بافت فرش آسیب وارد کند. بعد از شستشو با آب ولرم، با استفاده از سشوار، قسمت خیس را سریع خشک کنید تا آسیبی به آن وارد نشود.

کبریت و سایر مواد آتش زا

اگر سوختگی با کبریت یا آتش کوچک ایجاد شد، باید با استفاده از موچین یا قیچی، قسمت بالایی پرز فرش که دچار آسیب دیدگی شده است، جدا کنید. سپس با استفاده از شامپو فرش، یک لایه ی ضخیم روی قسمت سوختگی ایجاد کنید و با جاروبرقی فرش را تمیز کنید. دقت کنید فرش را زیاد خیس نکنید، پس از خشک شدن و جاروکشیدن فرش در صورتی که لکه روی فرش قرار داشت، از رنگ برهای ضعیف استفاده کنید. دقت کنید استفاده از صابون به هیچ وجه توصیه نمی شود. در هر صورت اگر برای از بین بردن لکه سوختگی بر روی فرش خود دچار مشکل شدید و نتوانستید لکه های سوختگی را برطرف کنید. می توانید با قالیشویی تر و تمیز تماس حاصل فرمایید تا بهترین مشاوره را در این زمینه در اختیار شما قرار دهد.

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
LinkedIn

مطالب مرتبط

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 2 =