ردکردن این

را های مراقبت و تمیز نگه داشتن گلیم فرش

گلیم ، فرش هایی با بافت تخت و بدون پرز هستند که با طراحی های رنگارنگ در بازار وجود دارند و مانند هر وسیله ی دیگری برای دوام ، نیازمند مراقبت هستند . گلیم ها مانند فرش نیز دارای دو نوع ماشینی و دستباف هستند . گلیم های ماشینی ، انواع مختلفی دارند : از جمله آکریلیک، پلی استری و بی سی اف . جنس بیشتر گلیم فرش های ماشینی ، بی سی اف است که در آشپزخانه و اتاق خواب ها استفاده میشود . گلیم های دستباف نیز با رنگ های طبیعی بافته میشوند و نسبت به گلیم های ماشینی ارزش مادی بیشتری دارند. به همین دلیل نیازمند این است که در منزل شسته نشوند زیرا شست و شوی آنها با روش های غیراصولی باعث کاهش طول عمر گلیم میشود ،به همین دلیل قالیشویی تر و تمیز ، بهترین قالیشویی در اصفهان، با بکار گیری پیشرفته ترین دستگاه ها وبا کیفیت ترین مواد برای شستن ، آماده خدمت رسانی می باشد .

نحوه شست و شوی گلیم

ابتدا گلیم را در محلی با شیب ملایم پهن کنید و سطح آن را خیس کنید . سپس با استفاده از شامپو فرش و آب آن را خیس کنید و با اسفنج روی آن بکشید . در مرحله ی بعد، گلیم را شست و شو دهید به طوری که مواد شوینده کاملا از گلیم خارج شود . سپس گلیم را در محلی ، بصورت شیب دار قرار داده تا آب اضافی آن کاملا خارج شود . سپس آن را آویزان کرده و بگذاریدکامل خشک شود.

بیشتر بخوانید: آموزش شستن فرش در خانه 

راه های نگهداری از گلیم

گلیم به دلیل ظرافت و آسیب پذیری خاصی که دارد، لازم است برای استفاده طولانی مدت از آن، یکسری نکاتی را در نگهداری و شست و شو رعایت کنید تا از پوسیدگی زودهنگام آن جلوگیری شود .

تمیز کردن :

برای تمیز کردن گلیم ، بهتر است از جارو دستی استفاده شود و در صورتی که از جارو برقی استفاده می کنید آن را روی دور تند نگذارید . همچنین بهتر است از جارو هایی با برس چرخ دنده ای استفاده نشود .

مراقبت در برابر ساییدگی :

در صورتی که گلیم را زیر درب قرار میدهید، آن را طوری تنظیم کنید که با در برخوردی نداشته باشد . گاهی گلیم را سر و ته کنید تا دو طرف گلیم به یک اندازه در معرض ساییده شدن قرار گیرد و از پوسیده شدن زیاد یک طرف گلیم جلوگیری شود.

مراقبت در برابر آفتاب :

هرگز گلیم را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید. برای این کار میتوانید از پرده یا کرکره استفاده کرده و یا یک پارچه بر روی آن بیندازید.

سر خوردن گلیم فرش :

گاهی ممگن است که گلیم بر روی سرامیک ها بلغزد و حرکت کند. برای جلوگیری از این کار میتوان به گوشه های گلیم چند قطره چسب زد و هنگام جابجایی نیز با استفاده از آب ولرم ، آن را از سطوح جدا کرده . همچنین میتوان از آسترهای اسفنجی نرم مانند استفاده کرد که باید از ابعاد فرش کوچکتر باشند.

 نکات دیگری در نگهداری از گلیم وجود دارد که باعث میشود گلیم شما دوام بیشتری داشته باشد از جمله : عدم استفاده از ماشین لباسشویی و خشک کن برای شست و شوی گلیم و عدم استفاده از شوینده های قوی و ابزار خشن و برنده هنگام شست و شو .

راه های تمیز کردن لکه از گلیم :

  • لکه هایی مانند آدامس و شمع را ابتدا با یخ سفت کنید سپس با کاردک آن را به آرامی از سطح گلیم جدا کنید .
  • لکه های جوهر را ، کمی ماست بر روی آن ریخته ، سپس بعد از یک الی دو دقیقه آن را پاک کنید. این کار را طی چند نوبت انجام دهید تا جوهر کاملا جذب ماست شود .

  • مایعاتی از قبیل : قهوه ، چای ، شکلات  ، آبمیوه را با آب ولرم و صابون پاک کنید.

  • برای پاک کردن لکه های چرب و واکس میتوانید از محلول صابون و سرکه سفید وهمچنین پاک کننده های خنثی استفاده کنید.

  • لکه هایی مانند : خون و تخم مرغ را با آب ولرم ، صابون و سرکه سفید تمیز کنید.

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
LinkedIn

مطالب مرتبط

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =