ردکردن این

فرش شگی (Shaggy) یا پرز بلند چیست؟

اصطلاح Shaggy در زبان انگلیسی به معنای پرز بلند و یا موبلند است. به دسته ای از فرش های دستبافت که دارای پرز بلندتری هستند فرش شگی گفته می شود. از این نوع فرش ها، بیشتر در کشورهای اروپایی و غربی به دلیل سبک دکوراسیون مدرن آن ها استفاده می شود. به دلیل تنوع رنگ و زیبایی منحصر به فرد آن در میان ایرانیان به خصوص عروس و دامادها و افرادی که مدام در حال جابه جایی هستند نیز رونق پیدا کرده است.

جنس فرش شگی

برای تولید فرش شگی از الیاف پروپلین، آکریلیک، پلی استر و پشم استفاده می شود. در بافت این نوع فرش ها، از الیاف قطعه قطعه شده که پایل نام دارد استفاده می شود. ارتفاع هر پایل در فرش های سنتی، 11 میلی متر است ولی در فرش های شگی به 30 الی 50 میلی متر هم می رسد.

اندازه فرش شگی

معمولاً فرش های شگی در ابعاد کوچک 3.5*2.5، 3*2، 2.25*1.5، 1.5*1، 80*50 تولید می شود. لذا این گونه فرش ها برای استفاده در فضاهای بزرگ تر مناسب نیستند.

انواع فرش شگی

فرش شگی یکی از زیباترین فرش های مدرن است که در سال های اخیر توانسته مشتریان زیادی را به خود جلب کند. این نوع فرش در سه نوع (تک رنگ، با اشکال ساده و سه بعدی) در بازار موجود است. و در ادامه هر یک از انواع فرش شگی را برای شما بیان می کنیم.

فرش شگی تک رنگ

در این نوع از فرش شگی، تمام سطح آن با یک رنگ ساده و شاد پوشانده شده است وهیچ طرح و نقشی در آن به کار نرفته است. این فرش ها برای افرادی که به دنبال طرح های ساده، شیک و زیبا هستند بسیار مناسب است.

فرش شگی با اشکال ساده

اشکال هندسی و رنگ های شاد به کاررفته در این نوع فرش، سبب شده است که طرفداران زیادی را در بازار فرش به خود جلب کند.

فرش شگی سه بعدی

با پیشرفت تکنولوژی در صنعت قالیبافی، فرش های سه بعدی هم روانه بازار شده است. این دستگاه ها فرش هایی با عکس و طرح های سه بعدی تولید می کنند.

مزایای استفاده از فرش شگی

همان طور که در بالا اشاره شده است علاوه بر اینکه این نوع فرش ها در طرح ها و اشکال مختلف بافته می شود، مزیت های بساری نیز دارد که آن ها را نسبت دیگر فرش ها متمایز می کند. از جمله این مزیت ها:

وزن سبک

از مهم ترین مواردی که در انتخاب فرش باید دقت شود؛ وزن آن است. فرش شگی نسبت به فرش ماشینی تراکم پایینی دارد. به همین دلیل جابه جایی و حمل آن بسیار آسان است.

نرمی و راحتی

ارتفاع الیاف فرش شگی نسبت به فرش ماشینی بلندتر و نرم تر است و به ارتفاع 4 سانتی متری هم می رسد. به همین دلیل پاخور فرش بسیار خوبی دارد و از راه رفتن روی آن لذت می برید.

درخشندگی و براق بودن

از آن جایی که معمولاً از الیاف پلی استر برای بافت این نوع فرش استفاده می شود، به همین دلیل نسبت به دیگر فرش ها درخشان تر و براق تر جلوه می دهد. و برای زیباتر کردن فضای دکوراسیون مناسب تر هستند.

فاقد پرزدهی

استفاده از الیاف هیت سیت در بافت فرش باعث شده است که فرش پرزدهی و حساسیت نداشته باشد. از نظر بهداشت و سلامت، انتخاب آن برای اتاق کودک و آشپزخانه مناسب تر است.

قیمت مناسب

فرش شگی با وجود تراکم پایین و طرح های ساده ای که در بافت آن به کار رفته است، باعث شده است تا قیمت آن نسبت به فرش های دیگر کم تر باشد. به همین دلیل زوج های جوان از آن به عنوان فرش جهزیه استفاده می کنند.

تنوع بالا در طرح و رنگ

این فرش در زمینه طرح و رنگ تنوع بالایی دارد وباعث شده است که مشتریان زیادی را به خود جلب کند.

قالب های مختلف

فرش شگی در قالب هایی مانند: گرد، مستطیل، مربع، بیضی، برگی شکل و قلبی شکل بافته می شود. مشتریان گرامی، شما می توانید با انتخاب یکی از این قالب ها فضای دکوراسیون خود را زیباتر کنید.

معایب استفاده از فرش شگی

قبل از خرید این نوع فرش ها علاوه بر مزایای آن، معایب آن را هم در نظر بگیرید. فرش های شگی به دلیل پرزهای بلندی که دارد محل مناسبی برای گیر کردن آشغال های ریز و ذرات گرد وخاک را فراهم می کند. به همین دلیل زود کثیف می شود و شستن آن بسیار سخت است و باید برای شستن آن به یک قالیشویی معتبر مراجعه کنید. قالی شویی تر و تمیز  بهترین قالیشویی اصفهان است که با کمک متخصصین مجرب خود می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

روش های شست و شو و تمیز کردن فرش شگی

برای نظافت فرش شگی ابتدا باید گرد و غبار روی آن را از بین ببرید برای این کار می توانید آن را روی بندی آویزان کرده و با ضربه زدن به وسیله چوب، گرد و خاک و ذرات ریز موجود در الیاف فرش را خارج کنید. ولی بهتر است برای نظافت آن از جاروبرقی پرقدرت با مکش بالا استفاده کنید. برای شست و شوی آن دو راه وجود دارد ،یکی اینکه در منزل می توانید با یک اسفنج نرم آغشته به محلول شامپو فرش و آب بر روی آن بکشید و سپس با کمک پنکه و یا هوای آزاد آن را خشک کنید. و یا اینکه شستن آن را به یک قالیشویی معتبر بسپارید. قالیشویی تر و تمیز با نازلترین قیمت و با دستگاه هایی مجهز به نحو احسن فرش شما را شسته و تحویل می دهند. 

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
LinkedIn

مطالب مرتبط

نظر s

  1. بسیار مطلب مفیدی ارائه دادید. موفق باشید دوست عزیز


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 10 =