ردکردن این

مزایا و معایب فرش گل برجسته

فرش گل برجسته یکی از مهم ترین و اصیل ترین فرش ایران است که برای اولین بار در اصفهان توسط علی خدادادی در سال 1356 مطرح شد. علی خدادادی با ابتکار در روش های چله کشی و استفاده از ساختار های هندسی مختلف شروع به بافتن این نوع فرش کرد و بعد از ده سال ثمره تلاش خود را بوستان نامید. تفاوت فرش های گل برجسته با نوع ساده آن، در استفاده از نخ های آکریلیک هیت ست شده و نخ های هایبالک است که در مرحله ی آهار زنی، نخ هایبالک حالتی ذوب و جمع شده به خود گرفته و سطحی فرو رفته در فرش را ایجاد می کند. این قسمت های فرو رفته همان قسمت های گود کنار برجستگی های فرش است که باعث تولید فرش های گل برجسته می شود. فرش های گل برجسته به دلایل گوناگون از جمله: استفاده از نخ های آکریلیک، کمیاب بودن دستگاه بافت مخصوص به این نوع فرش ها و در نهایت، تراکم بالای فرش ( که با تراکم های 3000 و 3600 بافته می شوند) ، دارای ارزش و قیمت بالاتری نسبت به سایر فرش ها هستند ولی مانند فرش های دیگر مزایا و معایبی نیز دارد.

مزایای فرش گل برجسته

این گونه از فرش ها به دلیل نوع بافت و ظرافت خاصی که دارند، مزیت هایی دارند که سبب تمایز آن با دیگر انوع فرش می شود. از جمله این مزایا:

ظرافت و زیبایی

فرش های گل برجسته به دلیل نوع بافت و استفاده از نخ های آکریلیک هیت ست و هایبالک، زیبایی خاصی دارند که به دلیل ظرافت و زیبایی از آن به عنوان تابلو فرش نیز استفاده می شود.

تراکم بالای گره ها

یکی از خصوصیات بارز فرش های گل برجسته، تراکم بالای آنهاست. تراکم فرش، به هر تعداد گره فرش در هر متر مربع از طول فرش گفته می شود. هرچه تراکم فرش بالاتر باشد ظرافت بیشتری دارد. از این رو فرش های گل برجسته ماشینی و دستباف به دلیل تراکم بالایی که دارند، ظرافتشان نسبت به فرش های ساده کم تراکم بیشتر است.

ماندگاری بالا

الیاف به کار رفته در فرش های گل برجسته، از نوع الیاف باکیفیت هستند. از همین رو در اثر شست و شو در طول زمان ظاهر خود را از دست نمی دهد و همین امر باعث افزایش طول عمر آن نیز می شود.

تنوع زیاد در طرح و رنگ

استفاده از الیاف با رنگ های مختلف باعث شده تنوع بالایی از این نوع فرش ها در بازار وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: شست و شوی تابلوفرش

معایب فرش گل برجسته

هر محصولی بعد از تولید دارای مزایا و معایبی است. از همین رو فرش های گل برجسته مانند سایر فرش ها علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. از جمله:

امکان تولید نمونه های بی کیفیت و تقلبی

فرش های گل برجسته به دلیل داشتن طرفداران زیاد، ممکن است برخی تولید کنندگان برای سود بیشتر اقدام به تولید فرش های بی کیفیت کنند. لذا هنگام خرید فرش های گل برجسته ماشینی و دستباف، اگر تخصصی در شناخت با کیفیت و بی کیفیت بودن آن نداشته باشید ممکن است بعد از اولین شست و شو برجستگی فرش از بین رفته و دیگر زیبایی خود را نداشته باشد.

مشکلات در شست و شو

باتوجه به سطح ناهموار فرش های گل برجسته، شست و شوی آن نسبت به سایر فرش ها دشوارتر است. در زمان شست وشوی فرش دستباف، اگر فرش بی کیفیت باشد یا به خوبی تمیز نشود ممکن است آلودگی در بین برجستگی ها باقی بماند و به مرور زمان باعث از بین رفتن برجستگی فرش شود. بنابراین قالیشویی ترو تمیز، معتبرترین قالی شویی در اصفهان، با داشتن کارشناسان مجرب و پیشرفته ترین دستگاه ها در زمینه شست و شو، آماده خدمت رسانی به شما همشهریان و مشتریان گرامی می باشد.

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
LinkedIn

مطالب مرتبط

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =