ردکردن این

چند راه ساده برای افزایش عمر فرش

هنر فرش بافی، یکی از اصلی ترین و مهم ترین هنر در ایران بوده که برگرفته از ذوق و هنر ایرانیان است که بر زیبایی خانه تاثیر بسزایی دارد. بنابراین مراقبت و نگهداری از آن مستلزم رعایت نکاتی است که موجب افزایش طول عمر فرش نیز می شود. در این پست میخواهیم به بررسی چند راه ساده که باعث افزایش طول عمر فرش شما می شود، بپردازیم. از جمله این راه ها :

تمیز نگه داشتن فرش

گرد و غبار، یکی از دلایل اصلی در آلودگی فرش می باشد. بنابراین لازم است هفته ای سه بار فرش را با جاروبرقی یا جارو دستی جارو کنید. درصورتی که فرش زیاد در معرض رفت و آمد نیست، همان هفته ای یک بار جارو کردن کافی است.

قرار ندادن طولانی مدت فرش در برابر آفتاب

همانطور که میدانیم نور خورشید دارای اشعه های مضری است که به مرور زمان باعث پوسیدگی و از بین رفتن فرش می شود. فرقی ندارد که فرش از چه نوع خاصی باشد. برخی بر این باورند که فرش های بی کیفیت و دست دوم نسبت به فرش های باکیفیت و نو بیشتر در معرض پوسیدگی ناشی تابش مستقیم آفتاب قرار می گیرند. درحالی که این باور غلط است و قرار گرفتن طولانی مدت فرش، چه با کیفیت و چه بی کیفیت، در برابر تابش مستقیم آفتاب، به مرور باعث تغییر رنگ فرش و در نهایت پوسیدگی آن نیز می شود. بنابراین لازم است در ساعاتی از روز که آفتاب با نور شدید به خانه میتابد، پرده ها را کشیده و یا یک ملحفه یا پارچه بر روی فرش انداخته شود.

شست و شوی مناسب فرش

هنگام شستن فرش، اگر فرش به طور کامل خشک نشود و رطوبت درون آن باقی بماند و یا از شوینده های مناسبی استفاده نشود، باعث آسیب دیدن بافت فرش می شود و از عمر آن نیز می کاهد. برای شستن بهتر فرش خود میتوانید آن را به قالی شوئی ارزان اصفهان، یعنی قالیشویی ترو تمیز بسپارید که دارای کارشناسانی با تجربه است که به خوبی انواع فرش را میشناسند. در این مرکز از مواد شوینده با کیفیت و همچنین دستگاه های پیشرفته جهت شست و شو و خشک کردن فرش استفاده می شود که آسیبی به فرش وارد نمی کنند و در نهایت باعث افزایش طول عمر فرش شما نیز می شوند.

قرار ندادن وسایل سنگین بر روی فرش

قرار گرفتن پایه ی مبلمان، تخت و کمد به علت سنگین بودن وزنشان میتواند موجب ساییدگی و پاره شدن فرش شود. بنابراین بهترین کار، استفاده از زیر پایه های پلاستیکی است که بین فرش و پایه قرار می گیرند و از تماس مستقیم پایه با فرش جلوگیری می کند. همچنین هر چند وقت یک بار مبلمان یا وسایل سنگین وزن خود را جابجا کرده تا پایه ها ردی بر روی فرش باقی نگذارند و باعث افزایش طول عمر فرش نیز شود.

از بین بردن لکه های فرش

گاهی ممکن است غذا یا نوشیدنی بر روی فرش بریزد و لکه هایی را ایجاد کند. زمانی که این لکه ها پاک نشود، بعد از مدتی خشک می شود و پاک کردن آن دشوار است. همین امر باعث آسیب رساندن به الیاف فرش می شود. بنابراین هنگام ایجاد لکه بر روی فرش، بلافاصله با استفاده از شوینده های مناسب آن را تمیز کنید. اگر نمیدانید که چه نوع شوینده ای برای فرش شما مناسب است، میتوانید مقداری از آن را در یک نقطه از فرش تست کنید و بعد برای سایر نقاط دیگر نیز استفاده کنید.

جا به جا کردن یا چرخاندن فرش

یکی دیگر از روش های افزایش طول عمر فرش، جابجا کردن فرش می باشد. معمولا قسمت هایی از فرش که بیشتر در معرض رفت و آمد هستند و یا وسایلی بر روی آن قرار می گیرند، بعد از مدتی دچار ساییدگی بیشتر نسبت به سایر نقاط فرش می شوند. در این صورت لازم است هر چند وقت یک بار فرش را جابجا یا چرخانده تا از ساییدگی یک قسمت از فرش جلوگیری شود.

نکشیدن وسایل بر روی فرش

یکی از کار هایی که باعث کاهش عمر فرش می شود، کشیدن وسایلی مانند مبلمان یا کمد بر روی فرش است. زمانی که وسایل سنگین مانند مبل را بر روی فرش بکشید، باعث آسیب جدی به تار و پود فرش و موج دار شدن آن نیز می شود. بهترین روش این است که وسایل را بلند کنید یا اگر امکان بلند کردن آن وجود نداشت، میتوانید از یک تخته ی بلند برای جابجایی آن استفاده کنید.

دور نگه داشتن حشرات از فرش

یکی از عواملی که باعث پوسیده شدن و از بین رفتن فرش می شود، وجود حشراتی مانند سوسک و موریانه است که در مدت زمان کوتاهی فرش را از بین می برند. برای دور نگه داشتن این حشرات،  فرش هایی که در محیط تاریک و مرطوب هستند را هرچند وقت یک بار در آفتاب و محیط باز پهن کنید. همچنین فرش هایی که به صورت لوله شده هستند و از آنها استفاده نمی شود را میتوانید مقداری نفتالین( بصورت پودر یا خرد شده ) بین فرش بریزید.

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
LinkedIn

مطالب مرتبط

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + نه =