ردکردن این

راه های مراقبت از ریشه فرش

همانطور که گفتیم فرش از جمله اجزای اصلی دکوراسیون خانه می باشد که محصول ذوق و هنر ایرانیان است. لذا برای حفظ و نگهداری از آن نیز باید نکاتی را رعایت کنیم. در غیر اینصورت به مرور زمان شاهد پوسیدگی و در نهایت از بین رفتن فرش خواهیم بود. میدانیم که فرش از قسمت های مختلفی از جمله ریشه تشکیل شده. ریشه فرش یکی از مهم ترین قسمت فرش است که انواع گوناگونی از جمله: ساده ، گره دار ، توری و زنجیری دارد . فرقی نمی کند که ریشه از چه نوع خاصی باشد. در هر صورت حفظ و نگهداری از آن ضروری است. مراقبت از ریشه فرش باعث می شود که ریشه ها حالت اولیه خود را حفظ کنند تا از آسیب به سایر قسمت های فرش جلوگیری و در نهایت موجب افزایش عمر فرش نیز شود. بنابراین راهکار هایی برای مراقبت از آن نیز وجود دارد.

شست و شو وسفید کردن ریشه فرش

گاهی بعد از شست و شوی فرش ممکن است ریشه های آن زرد و کدر شود. برای تمیز کردن و سفید کردن ریشه ها می بایست مقداری شامپو فرش را با آب گرم مخلوط کرده، سپس دستمال را آغشته به محلول کنید و آن را سرتاسر ریشه های فرش بکشید تا سفید و براق شوند. بعد از تمیز کردن، درب و پنجره ها را باز کنید تا با جریان هوا سریع تر خشک شوند.

گره زدن ریشه فرش

یکی از راه های محافظت از ریشه ها، گرده زدن آنهاست که از خراب شدن و وا رفتن ریشه های فرش جلوگیری می کند و به 3 روش دو گره ای ، گره نخودی و زنجیره ای انجام می گیرد که در قسمت های بعدی هر یک را به طور مفصل توضیح خواهیم داد. گره زدن فرش هرچند به ظاهر ساده به نظر میرسد اما یک کار تخصصی است. در صورتی که با روش گره زدن ریشه های فرش آشنا نیستید، میتوانید آن را به تیم تخصصی قالیشویی ترو تمیز ، معتبرترین قالی شویی در اصفهان بسپارید.

دو گره زدن ریشه

برای دوگرده زدن ریشه، ابتدا ریشه های فرش را به دسته های دو الی پنج تایی تقسیم کنید. سپس یک دسته از ریشه ها را با دست چپ نگه داشته و با انگشت سبابه و شصت دست راست نخ چله را بگیرید، سپس آن دسته نخ را دو بار دور انگشت میانه، سبابه و شصت بچرخانید. دسته دو یا پنج تایی را از میان آن بیرون اورده و بقیه نخ را با دست راست هدایت کنید تا گره ی تشکیل شده در انتهای اولین دسته قرار گیرد. این عمل را به ترتیب بر روی دسته های دوم، سوم و الی آخر تکرار کنید تا باعث محکم شدن بافت فرش شود. توجه کنید که این روش در فرش های جدید به دلیل داشتن ریشه های بلند و نو به کار برده می شود و در فرش های قدیمی به دلیل ریشه های پوسیده و کوتاه، بهتر است از نخ و سوزن استفاده کنید.

گره نخودی ریشه

در این روش مانند روش قبل، ریشه های فرش باید بلند باشد.به این صورت که ریشه های فرش را به دسته های دو الی پنج تایی تقسیم کرده و هر دسته را به صورت معمولی دور خود پیچانده و گره بزنید. دقت کنید که اگر فرش شما قدیمی و ریشه های آن کوتاه است را ابتدا نخ چله را کشیده تا ریشه بلند شود و بعد آن را گره بزنید.

گره زنجیره ای ریشه

در این روش نیز مانند دو روش قبلی ریشه های فرش باید بلند باشد تا بتوان گره زنجیره ای زد. این روش علاوه بر اینکه از ریشه های فرش محافظت می کند، جنبه ی زیبایی نیز دارد. به این صورت که در انتهای ریشه ها یک گره نخودی یا دو گره بزنید سپس امتداد ریشه هارا به فاصله ی دو سانتی متر از گره زده شده، یک گره معمولی نیز بزنید. به همین صورت امتداد ریشه هارا از محل قبلی به فاصله دو سانتی متر با ریشه های همجوار گره بزنید. به این صورت تمام ریشه های فرش به حالت زنجیره ای در می آید.

استفاده از لفاف دوزی

راه دیگر محافظت از ریشه های فرش، لفاف دوزی است که روش قدیمی است که بیشتر در گذشته استفاده میشد. در این روش ریشه های فرش را تا زده و در پارچه های از جنس متقال یا برزنت قرار می دهیم. پارچه های متقال یا برزنت، پارچه های نخی مشبک از جنس پنبه هستند که در گذشته فقط به رنگ سفید بودند. درمرحله ی بعد دو طرف پارچه را به بافت فرش وصل میکنیم تا با ورود جریان هوا از ورود آلودگی به ریشه های فرش جلوگیری شود.

عدم استفاده از چسب

اغلب خانواده های ایرانی برای محافظت از ریشه های فرش خود از چسب پهن استفاده می کنند. لازم است بدانید که استفاده از چسب پهن هرچند ریشه های فرش شما را از آلودگی ها محافظت می کند ولی باعث آسیب رساندن به ریشه های فرش نیز میشود زیرا هنگام دراوردن چسب احتمال دارد ریشه فرش کنده شود ویا در بیشتر موارد اثرات چسب بر روی ریشه می ماند و دیگر پاک نمیشود. علت دیگری که نباید از چسب برای محافظت از ریشه ها استفاده کرد این است که، استفاده طولانی مدت از چسب به دلیل مواد شیمیایی به کاربرده شده در آن باعث آسیب رسیدن به ریشه های فرش نیز می شود.

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
LinkedIn

مطالب مرتبط

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =