ردکردن این

راه های از بین بردن چروک فرش

گاهی اوقات ممکن است فرش بنا به دلایلی دچار چین خوردگی یا چروک شود که باعث می شود فرش ظاهر زشت و زننده پیدا کند و دیگر زیبایی قبل را نداشته باشد. به این چین خوردگی ها، کیسی یا چروک فرش گفته می شود که ممکن است بر اثر عوامل مختلفی به وجود بیایند. هنگام شست و شوی مداوم فرش و رطوبت آن، به مرور زمان تار و پود فرش حالت خشکی خود را از دست میدهد و نرم میشود. در اینصورت فرش دچار جمع شدگی و چروک می شود. این حالت بیشتر در فرش های ماشینی قدیمی به دلیل حجم تراکم پایین آن ها دیده می شود. گاهی ممکن است بعد از شست و شوی فرش و خشک شدن آن در منزل یا پس از قالیشویی، موج هایی را بر روی آن ببینیم. این به این دلیل است که فرش به روش مناسب خشک نشده و یا بر روی سطح ناهموار پهن شده که ممکن است بعد از خشک شدن دچار چین خوردگی هایی در سطح آن شود.
علت دیگر چروک فرش، تولید نامناسب است. اکثر فرش های ماشینی به دلیل اینکه توسط دستگاه تولید می شوند کمتر دارای خطا در بافت هستند. اما در فرش های دستباف، چنانچه هنگام بافت بخش های کناره ای فرش، نخ پود بیش از حد کشیده شوند، ممکن است باعث لول شدن فرش شوند.

راه های برطرف کردن چروک فرش

گاهی اوقات فرش به مرور زمان و یا بنا به دلایل مختلف ممکن است دچار چروک و چین خوردگی و در نهایت منجر به از بین رفتن بافت فرش شود. در اینصورت میتوانید فرش خود را به قالی شوئی ارزان اصفهان، یعنی قالی شویی تر و تمیز بسپارید تا با تکنیک های پیشرفته، فرش را پس از شستشو، با دستگاه های خشک کن قوی خشک کرده و اتوپرس کند. اما در این بین، راهکار هایی نیز وجود دارد که تا حدودی باعث از بین رفتن چروک فرش می شود از جمله:

لول کردن فرش در جهت مخالف

برای از بین بردن چین و چروک فرش میتوانید فرش را در جهت مخالف لول کنید که به آن رول معکوس می گویند. به این صورت که فرش خود را به آرامی و با دقت لول کرده (زیرا در جهت مخالف است و احتمال دارد فرش بشکند )، سپس بگذارید فرش به مدت چند ساعت در این حالت قرار بگیرد و بعد آن را باز کنید. اگر پس از باز کردن اثرات چروک باقی مانده بود، این کار را دوباره تکرار کنید. توجه داشته باشید که فرش را سفت و فشره لول نکنید زیرا باعث شکستگی فرش می شود.

استفاده از نوار چسب و اتو

این روش برای کناره های فرش کاربرد دارد. نوار چسب یا نوار فرش دارای قدرت چسبندگی دو طرفه است که در محیط های فاقد رطوبت بهتر عمل می کنند. به این صورت که آن ها را به کناره فرش ( قسمتی که چروک شده ) بچسبانید. همچنین روش دیگر، استفاده از یک پارچه نم دار و اتو می باشد. به این صورت که پارچه نم دار را روی فرش گذاشته، سپس اتو را (به حدی که زیاد داغ نباشد ) روی آن بکشید.

قرار دادن فرش در برابر آفتاب

قبل از رول معکوس فرش، بهتر است آن را چند ساعت مقابل آفتاب پهن کرده تا گرمای خورشید به داخل آن نفوذ کند. دقت کنید که قرار دادن طولانی مدت فرش در مقابل نور خورشید ممکن است باعث آسیب رسیدن به الیاف آن شود.

استفاده از بخارشو

این روش، بهترین روش رفع چروک فرش می باشد. به این صورت که ابتدا فرش خود را با استفاده از جاروبرقی با مکش بالا جارو کرده تا گرد و غبار آن گرفته شود. سپس مخزن بخارشو را خالی بگذارید و با سری حوله دار در یک جهت بر روی چین خوردگی بکشید . سپس 90 درجه دست خود را چرخانده وچند بار این کار را تکرار کنید.

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
LinkedIn

مطالب مرتبط

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 7 =