ردکردن این

راهکارهای شست و شوی فرش ابریشم

الیاف طبیعی ابریشم گونه ای از الیاف پروتئینی است که از کرم ابریشم تولید می شود و بسیار نرم و بادوام هستند. اما ابریشم مصنوعی یا ریون از ترمیم فیبر سلولزی ساخته می شود. در هر صورت فرش ها چه با الیاف ابریشمی طبیعی بافته شود یا مصنوعی بسیار زیبا، براق و درخشنده هستند. که استفاده از آن ها زیبایی دکوراسیون منزل را دو چندان می کند. در بازار، فرش های ابریشم مصنوعی را به عنوان فرش بامبو می شناسند.
فرش ابریشمی از دسته فرش های دستبافت و بسیار نفیسی است و مانند دیگر فرش ها به مرور زمان کثیف می شود و نیاز به شست و شو دارد. اما این را هم در نظر داشته باشید که شستن این نوع فرش ها بسیار تخصصی بوده و حتماً باید شست و شوی این نوع فرش ها را به یک قالیشویی معتبر و مجرب بسپارید. قالیشویی تر و تمیز بهترین قالی شوئی در اصفهان است که با نازلترین قیمت و با مجهزترین دستگاه ها می توانند بدون هیچ گونه نگرانی، فرش گران قیمت شما را شسته و تحویل دهند.

نحوه شستن فرش ابریشم مصنوعی در منزل

توصیه می شود که هنگام شست و شوی فرش ابریشمی در منزل حتماً به نوع فرش توجه شود تا استحکام و کیفیت رنگی بافت فرش آسیب نبیند. مراحل شست و شو عبارت است از:

از بین بردن گرد وخاک سطح فرش

در ابتدا لازم است گرد و خاک و غبار فرش را با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید. برای تمیز کردن این نوع فرش ها نیروی مکش جاروبرقی باید کم باشد تا الیاف فرش آسیب نبیند. همچنین می توانید برای از بین بردن غبار و گرد و خاک فرش از جاروی دستی هم کمک بگیرید یا اینکه به کمک فرد دیگری آن را تکان دهید.

از بین بردن لکه

اگر لکه کوچک و خیلی جزئی باشد می توانید قبل از اینکه به بافت فرش نفوذ کند، سریع آن قسمت را تمیز کنید. اگر بر روی سطح فرش مواد جامدی ریخته باشد، به آرامی و با کمک یک قاشق آن مواد را بردارید. توجه کنید زیاد قاشق را به سطح فرش فشار ندهید. اگر مواد مایع بر روی فرش ریخته باشد، با یک دستمال تمیز و سفید خیلی آرام بر روی فرش فشار دهید تا مواد جذب دستمال شود. در صورتی که لکه رنگی باشد با یک دستمال تمیز و سفید آغشته به محلول آب و سرکه سفید (نسبت یکسان)، جهت لکه گیری استفاده کنید.
برای خشک کردن قسمت لکه گیری، حتماً آن را در هوای آزاد قرار دهید. زیرا استفاده از حرارت مستقیم و یا حتی سشوار برای خشک کردن سطح تمیز شده، باعث آسیب رساندن به بافت فرش می شود. برای از بین بردن لکه های بزرگ فرش، حتما از یک قالیشویی معتبر کمک بگیرید. قالیشویی تر و تمیز بهترین قالیشوئی در اصفهان است که با نازلترین قیمت و دستگاه های پیشرفته می توانند این معضل را برای شما برطرف نماید.

شست و شو

فرش های ابریشمی را نباید از قبل خیس کرد چون ممکن است رنگ پس بدهد و زیبایی فرش از بین برود. در هنگام شست و شو از آب سرد استفاده شود زیرا آب داغ باعث کاهش استحکام فرش و همچنین تغییر شکل آن می شود. از طرفی بافت این نوع فرش ها بسیار ظریف و حساس است و در برابر مواد شیمیایی مقاوم نیستند و ممکن است آسیب ببیند.
بنابراین به هیچ عنوان از مواد شوینده اسیدی و قلیایی استفاده نکنید تا الیاف و رنگ زیبای آن محفوظ بماند. لازم است بدانید قالیشویی ها با استفاده از مواد شوینده مخصوص اقدام به شستن فرش های زیبا و نفیس ابریشمی می کنند تا از زیبایی و درخشندگی آن کاسته نشود. همزمان با دست کشیدن و ریختن آب سعی کنید تمام مواد شوینده را از فرش خارج کنید. قالیشویی تر و تمیز از بهترین قالیشوئی در اصفهان است که با استفاده از به روزترین تجهیزات، شست و شوی فرش ابریشم را با بالاترین استاندارد انجام خواهد داد.

خشک کردن

پس از شستن فرش، به هیچ عنوان از پارو برای آبگیری استفاده نکنید چون بافت فرش آسیب می بیند. با یک حوله یا دستمال تمیز پرزهای فرش را بگیرید و بگذارید تا فرش بر روی زمین باشد تا آب آن تخلیه شود سپس فرش را از پشت، زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید تا خشک شود. اگر از پشت پهن نشود ممکن است رنگ فرش از بین برود و از زیبایی آن کاسته شود.

برطرف کردن بوی بد فرش ابریشمی

می توانید جوش شیرین را روی سطح فرش بپاشید و بعد از یک ساعت با جارودستی یا جاروبرقی بدون برس سر، جوش شیرین را پاک کنید.
همچنین می توانید از محلول یکسان آب و سرکه استفاده کنید و با اسپری کرددن آن سطح فرش را نمناک کنید و سپس با یک پارچه تمیز و خشک، آن قسمت را تمیز کنید.

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
LinkedIn

مطالب مرتبط

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفت =