ردکردن این

انواع موکت و نحوه شست و شوی آن

موکت نوعی کف پوش است که از ترکیب مواد آکریلیک و پلی استر تولید می شوند و عایق حرارت و صدا هستند به همین علت در محیط های سرد و پر سر و صدا میتوان از آن استفاده کرد. همچنین کف پوش موکت علاوه بر مصارف خانگی، در مکان های دیگری مانند هتل ها و محیط های اداری نیز کاربرد دارد. موکت ها تنوع طرح و رنگ بندی بالایی دارند. پیش از انتخاب طرح و رنگ موکت، باید جنس و نوع آن نیز مشخص شود تا متناسب با محیط، موکت مناسب آن را انتخاب کرد. قالیشویی تر و تمیز، حرفه ای ترین قالی شویی در اصفهان است که با داشتن کارشناسانی مجرب، مشاوره هایی را در مورد انتخاب نوع موکت یا فرش متناسب با محیط ارائه می دهند.

موکت کبریتی

موکت کبریتی از قدیمی ترین نوع موکت می باشد که طرحی ساده و یکدست داشته و در اغلب خانه ها و فضاهای پر تردد از آن استفاده می شود. موکت های کبریتی به علت بافت سخت و گره ای، در برابر رفت آمد های زیاد و قرار دادن وسایل سنگین مقاوم هستند و در همه ی فضاها از جمله محیط های اداری و هتل ها نیز میتوان از آن استفاده کرد، ولی در عین حال ممکن است مانند سایر موکت ها نرم و لطیف نباشند.

موکت تایل

موکت تایل، موکت های مربعی یا مستطیلی شکل هستند که برخلاف موکت های رولی، بصورت قطعه قطعه کنار یکدیگر قرار می گیرند تا سطح را کامل بپوشانند. موکت های تایل به دلیل تنوع رنگ و مقاومت بالا برای انواع فضا ها مانند: ادارات، بانک ها، مدارس، سالن های ورزشی و… کاربرد دارند و به راحتی نصب می شوند. اما توجه کنید که موکت های تایل بر خلاف موکت های رولی سطح زیرین آن باید کاملا صاف و مسطح باشد تا به صورت یک پارچه بر روی سطح مورد نظر قرار بگیرد.

موکت پلی آمید یا نایلونی

موکت های نایلونی، همانطور از اسم آن پیداست از جنس نایلون است. نایلون یا پلی آمید از خانواده پلیمرهای مصنوعی هستند که علاوه بر تولید محصولاتی مانند مسواک، جوراب و قطعات پلاستیکی، در تولید کفپوش هم کاربرد دارد. موکت های نایلونی، موکت هایی یک پارچه ، نرم و مقاوم در برابر لکه هستند که در اکثر خانه ها کاربرد دارد. موکت های نایلونی دارای رنگ ثابت و مقاوم هستند که در اثر رفت و آمد زیاد دچار سایش و فرسایش نمیشوند. بنابراین در مکان هایی مانند: هتل ها، نمایشگاه ها، سینماها نیز کاربرد فراوان دارند.

موکت پلی استر

موکت پلی استر از جمله موکتی است که از مواد بازیافتی مانند بطری و پلاستیک تولید می شوند و ضد آلرژی است. پلی استر نوعی پلیمر در صنایع شیمیایی که دارای استر بوده که به آن پی تی ای نیز می گویند. موکت های پلی استر برخلاف موکت های نایلونی که ظاهری مات دارد، دارای ظاهری شفاف و درخشان هستند که باعث زیباتر دیده شدن مکان مورد نظر می شود. یکی دیگر از ویژگی های این نوع موکت ها این است که نسبت به سایر موکت ها دوام کمتری دارد و در مکان های شلوغ و پرتردد دچار سایش شده و شفافیت و درخشندگی خود را نیز از دست می دهند. بنابراین بیشتر در مصارف خانگی کاربرد دارد.همچنین پلی استر به دلیل ساختار مولکولی خاص خود، قدرت جذب کمتری دارد. از همین رو موکت های پلی استر در برابر انواع لکه ها به جز لکه چربی مقاوم هستند.

موکت پشمی

موکت های پشمی یکی دیگر از موکت های لوکس و با قیمت بالا هستند که بسیار نرم و لطیف بوده و همچنین دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد. در تولید موکت های پشمی هیچ نوع ماده شیمیایی و مصنوعی استفاده نشده و همچنین به دلیل استفاده از الیاف طبیعی، مناسب مناطق مرطوب و شرجی نیستند. زیرا به مرور زمان باعث رشد کپک بر روی آن می شود. یکی دیگر از ویژگی های موکت های پشمی، اشتعال پذیری و حفظ رنگ می باشد. الیاف پشمی به دلیل طبیعی بودن، نسبت به الیاف های دیگر در برابر آتش مقاوم بوده وهنگام افتادن جرقه شعله ور نمی شود، همچنین به دلیل ساختار مولکولی خاصی که دارد، به خوبی میتواند ساختار رنگ را سال ها در خود حفظ کند.

موکت تافینگ

موکت تافینگ موکت هایی با پرز بلند در عرض دومتر و چهار متر از جنس پشم و یا ترکیبی از پشم و مواد مصنوعی هستند که هم به صورت تک رنگ و هم به صورت چند رنگ تولید می شوند. موکت های تافینگ ظاهری زیبا به خانه می بخشند و میتواند جایگزین فرش نیز شود به همین دلیل از محبوبیت بالایی برخوردارند. در این بین، موکت های تافینگ مناسب مکان های شلوغ نیستند و به مراقبت نیاز دارند. زیرا پرز های موکت به لایه زیرین بافته شده و سپس به لایه دیگر می چسبند از این رو ممکن است درصورت عدم مراقبت و در مکان های پرتردد، پرزها از بدنه جدا شوند.

موکت اولفین یا پروپلین

موکت اولفین موکت هایی از جنس پشم هستند که تنوع زیادی در طرح و رنگ دارند و به علت مقاوم بودن و عدم جذب آلودگی، بیشتر در محیط های پرتردد مانند ادارات و راهرو های هتل مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه شست و شوی موکت

قبل از شستن موکت باید با استفاده از جاروبرقی گردو غبار آن را از بین ببرید، سپس درصورت وجود لکه، با استفاده از روش های لکه گیری و با مواد مخصوص لکه ها را تمیز کنید. توجه کنید که درصورت ایجاد لکه بر روی موکت بلافاصله آن را تمیز کنید، زیرا در اینصورت لکه خشک شده و پاک کردن آن سخت و دشوار خواهد بود.

بعد از لکه گیری موکت، با استفاده از آب ولرم و مواد شوینده خنثی مانند: پودر دستی، مایع ظرفشویی و یا پودر صابون، موکت را بشورید. دقت کنید به هیچ وجه از شوینده حاوی کلر استفاده نکنید.

در مرحله ی آخر، موکت را آبکشی کرده و لول کنید و آن را بصورت ایستاده قرار دهید تا آب اضافی آن کاملا خارج شود. سپس آن را بر روی یک داربست چارپایه ای قرار داده تا هوا در اطراف موکت جریان پیدا کند. دقت کنید موکت را پس از شست و شو زیر آفتاب یا بالای بخاری و یا هر وسیله گرمایشی دیگر خشک نکنید. برای شست و شوی بهتر موکت و روش صحیح خشک کردن آن بهتر است موکت خود را به معتبر ترین قالی شوئی اصفهان یعنی قالیشویی تر و تمیز بسپارید. قالیشویی تر و تمیز، با دستگاه به روز دنیا و خشک کن های قوی، موکت و فرش شما رو شسته وخشک می کند.

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
LinkedIn

مطالب مرتبط

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 9 =