ردکردن این
آموزش شستن قالی | قالیشویی ترو تمیز

آموزش شستن فرش در خانه

یکی از دغدغه های خانه تکانی مخصوصاً در ایام نوروز شستن فرش ها می باشد. یا زمانی که فرش های منزل پس از مدتی کثیف شده است و نیاز به شستن آن دارید. غالب افراد سوال دارند که چگونه می شود بدون آسیب رساندن به فرش، قالی خود را به طور کامل تمیز کنند. در قدم اول باید بدانید که شستن فرش نیاز به فضای بسیار زیاد و کافی دارد. در غیر اینصورت نه تنها شستن فرش فایده ای ندارد بلکه می تواند به تار و پود و پرزهای فرش نیز آسیب برساند و یا اینکه کثیفی به طور کامل از آن خارج نشود و لکه های زرد رنگ به صورت تکه تکه در فرش ایجاد شود که به ظاهر قالی آسیب می رساند.

پس قبل از هرچیزی ابتدا به اینکه فضای کافی برای شستن و خشک کردن فرش دارید توجه کنید، اگر چنین فضایی در دسترس شما نیست و یا اینکه ترس از خرابی فرش خود دارید می توانید شستن فرش را به ما بسپارید. قالیشویی تر و تمیز با بهترین و پیشرفته ترین دستگاههای روز دنیا و تخصص بیش از ربع قرن در زمینه شست و شوی فرش می تواند بهترین گزینه برای این مورد باشد و خیال شما را راحت کند. در هر صورت در ادامه مقاله مراحل شستن فرش را بیان خواهیم کرد.

گردگیری از فرش

مرحله اول که بسیار حائز اهمیت است و غالب افراد این مورد را فراموش می کنند و باعث زیان رسیدن به فرش خود می شوند. این است که باید حتماً قبل از شست و شوی فرش گرد و خاک داخل فرش را خارج کنیم. تا در هنگام شستن فرش ته نشین نشند و پس از خشک شدن حالت لکه های زرد روی قالی را ایجاد کنند و یا اینکه در هنگام شستن دچار مشکل شوید و مجبور باشید محلول شست و شوی بسیار زیاد تری را برای پاک کردن آن استفاده کنید که خب همین موجب خرابی تار و پود و رنگ قالی شما می شود و عمر فرش شما بسیار پایین خواهد آمد.

در هنگام گردگیر سعی کنید خیلی با احتیاط عمل کنید و اگر گرد و خاک خیلی زیادی داخل فرش شما هست این مسئله را چند بار انجام دهید تا میزان بسیار زیاد گرد و غبار از فرش شما خارج شود. سعی کنید در محیط کاملاً باز باشد و با وسیله هایی که به فرش خود میزنید با احتیاط  دقت باشد که پرز فرش خراب نشود. متاسفانه غالب افراد برای اینکه هزینه ای کمتری برای شستن فرش پرداخت کنند اقدام به شستن فرش در منزل می کنند ولی با ضربات سنگینی که به قالی برای خروج گرد و غبار می کنند. عملاً فرش را نابود می کنند و هزینه ای چندبرابری برای خود میتراشند.

آموزش شستن قالی | قالیشویی ترو تمیز

خیس کردن قالی

پس گردگیری کامل فرش خود. با آب ولرم نه خیلی زیاد گرم و نه سرد که محلول به درستی کار نکند. اقدام به خیس کردن قالی خود کنید. سعی کنید کامل فرش خود را خیس کنید تا زمانی که محلول را بر روی آن می ریزید حالت سُر مانند ایجاد شود. به خاطر اینکه وقتی فرچه یا برس را روی آن می کشید ضربه به قالی شما وارد نشود. و راحت برس در سطح قالی کشیده شود.

شستن فرش با برس یا فرچه نرم

پس از اینکه کامل فرش خود را خیس کردید. شامپو فرش را به همراه مقدار کمی پودر دستی بر روی قالی خود ریخته و سعی کنید تقریباً تمام بخش ها را شامل شود. به تنهایی از پودر دستی استفاده نکنید و همچنین اصلاً از محلول های قوی همانند پودر ماشینی استفاده نکنید که ضربات جبران ناپذیری را به فرش شما وارد خواهد کرد. سعی کنید با یک بُرس نرم ( خیلی ضخیم نباشد) اقدام به شستن فرش خود کنید. و تمام بخش های قالی را به طور کامل کف مالی کنید. کمی صبوری کنید تا کف ها بتوانند کثیف های درون فرش را نیز حل کرده و پاک نمایند. پس از آن سعی کنید کامل فرش خود را با آب خالی از کف کنید و با یک طی آب را از درون آن خارج کنید.

این بخش خیلی مهم است که آب به طور کامل از فرش خارج شود. اگر در هنگام شستن هنوز آب زرد رنگ درون فرش خود می بینید. نشان دهنده این است که یا گرد و غبار به درستی از درون فرش خارج نشده و ته نشین شده است و یا اینکه به درستی کف مالی نشده فرش شما و هنوز کثیفی ها داخل فرش هست. بنابراین بهتر است دوباره فرش خود را کف مالی کنید و بشورید تا آب زرد رنگ خیلی خیلی کم شود. در صورتی که بعد از شست و شوی فرش و خشک کردن آن با لکه های زرد مواجه شدید می توانید مقاله روشهای از بین بردن زردی روی قالی را مطالعه بفرمایید.

آموزش شستن قالی | قالیشویی ترو تمیز

خشک کردن فرش

پس از اینکه کامل فرش خود را خالی از کف کردید و طی کشیدید که آب و کف های باقی مانده از درون فرش خارج شود. تقریبا در یک حالت نم دار باید باشد. اصلا اجازه ندید همانند لباس خیس باشد. زیرا لباس به راحتی در برابر نور آفتاب خشک می شود. ولی فرشی که هنوز آب زیاد درون آن است به این راحتی ها خشک نمی شود و پس از مدتی بوی بسیار بدی خواهد داد و اصطلاحا نمور می شود. بنابراین مجبور هستید دوباره فرش خود را بشورید که زحمت بسیار زیادی را به شما متحمل خواهد کرد. از مشکلات دیگر آب زیاد داخل فرش این است که در هنگام جا به جایی به خاطر وزن زیاد قالی خیس دچار مشکل خواهید شد. حتما سعی کنید در مکانی فرش خود را قرار دهید که شیب تند داشته باشد و اصلا در مکان شیب ملایم و یا صاف قرار ندهید.

زیرا فرش شما به سادگی خشک نمی شود و آب های باقیمانده درون فرش همچنان می مانند و بوی نامطبوعی را ایجاد می کنند. مکان در نظر گرفته حتی المکان در برابر تابش مستقیم خورشید باشد و سعی کنید شست و شوی فرش را در شب یا صبح زود انجام ندهید زیرا در این زمان دسترسی به آفتاب کم هست و همین مسئله در دیر خشک شدن و ایجاد بودی نامطبوع دخیل است.

البته بعضی از قالی ها در خانه نیاز به شستن به صورت کامل ندارد. زیرا بخشی از فرش کثیف شده است و نیازی نیست همه ی فرش را بشوریم در این روش شما باید لکه برداری کنید از روی فرش های خود که در مقاله ای با عنوان انواع لکه ها و بهترین روش تمیز کردن آن به صورت کامل توضیح داده شده است.

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
LinkedIn

مطالب مرتبط

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − نه =