ردکردن این

فرش بامبو چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟

شاید کمتر کسی بداند که گیاه زیبای بامبو علاوه بر استفاده در گل فروشی ها از الیاف طبیعی آن هم بتوان برای بافت فرش ماشینی و سایر منسوجات هم استفاده کرد. کسانی که علاقه دارند فرشی با الیاف طبیعی در منازل خود پهن کنند پیشنهاد می کنیم فرش بسیار نفیس و زیبای بامبو را انتخاب کنند. در ادامه مقاله قصد داریم توضیح مختصری در مورد الیاف بامبو، مزایا و معایب فرش بامبو ونحوه شست و شوی فرش بامبو بدهیم.

گیاه بامبو

بامبو با نام علمی Bambusoideae گیاهی همیشه سبز از تیره گندمیان که بیشتر در نواحی چین، ژاپن، شرق آسیا و هند رشد می کند. در حال حاضر بیش از 660 گونه آن کشف شده است. ارتفاع آن به بیش از 40 متر هم می رسد. در ساخت و سازهای مدرن و همچنین ترمیم خاک، ساقه های بامبو بسیار کاربرد دارد.

الیاف طبیعی بامبو از جنس سلولز است و از گیاه بامبو تهیه می شود. این الیاف علاوه بر خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی که دارد به علت رنگ پذیری بالای آن در صنعت نساجی بسیار کاربرد دارد. الیاف بامبو بسیار نرم و لطیف هستند و یکی از بهترین و با کیفیت ترین نخ ها در تولید انوع لباس ها، پتو، حوله، جوراب، تشک و… می باشد.

مزایای فرش بامبو

فرش بامبو از خاص ترین فرش های ماشینی موجود در بازار است که از الیاف طبیعی گیاه بامبو ساخته شده است و ویژگی های بسیار زیادی دارد. در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.
فرش بامبو، فرشی کاملاً طبیعی و سازگار با محیط زیست است. الیاف به کار رفته در بافت فرش به گونه ای هستند که در اثر میکروارگانیزم ها موجود در خاک و حتی نور خورشید تجزیه می شوند.
استفاده از فرش بامبو برای کسانی که از حساسیت های پوستی در اثر تماس با فرش رنج می برند بسیار مفید است. همچنین از الیاف بامبو به دلیل خاصیت ضد حساسیت آن در تولید انواع لباس هم به کار می رود.
الیاف بامبو به دلیل وجود ماده ای به نام Bamboo kun از خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی برخوردار است. به همین علت افرادی که مبتلا به آلرژی هستند می توانند از این نوع فرش ها استفاده کنند.
منافذ باز موجود در سطح الیاف بامبو به گونه ای عمل می کند که اگر آبی جذب آن شود به سرعت خشک می شود به همین دلیل برای لباس های تابستانی بسیار مفید هستند. همچنین در صورت خیس شدن فرش بامبو برای خشک شدن آن نگران نباشید چون در مدت زمان محدودی رطوبت جذب شده را از دست می دهد و سریع خشک می شود.
فرش هایی که از الیاف بامبو تولید می شود، قابلیت رنگ پذیری بسیار بالایی دارد. به همین علت می توان مطابق با سلیقه های مشتریان آن ها را در طرح ها و رنگ های بسیار زیبایی تولید کرد.

معایب فرش بامبو

فرش بامبو علاوه بر ظرافت و زیبایی که دارد و همچنین ویژگی های خاص آن باعث شده که جایگاه خوبی در بازار فرش داشته باشد. این نوع فرش مانند هر فرش دیگری علاوه بر مزیت های بسیاری که دارد می تواند معایبی هم داشته باشد که لازم است آن ها را بدانید. این معایب عبارت است از:
همان طور که گفته شد الیاف بامبو قابلیت رنگ پذیری بالایی دارد، از طرفی هم قابلیت جذب آن هم زیاد است به طوری که اگر لکه ای بر روی فرش ریخته شود پاک کردن آن بسیار دشوار است. به همین دلیل خرید فرش بامبو برای خانواده هایی که فرزند خردسال دارند توصیه نمی شود.
اگر فرش بامبو بیش از حد شسته شود ثبات رنگی آن از بین می رود و حتی اگر به درستی شسته نشود ممکن است اصلا قابل استفاده نباشد. به همین علت استفاده از این نوع فرش ها در مکان های شلوغ مناسب نیستند.
به دلیل استفاده از الیاف طبیعی بامبو در بافت فرش، خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی، سازگار بودن با محیط زیست و… سبب شده است که نسبت به دیگر فرش های ماشینی موجود در بازار قیمت بالاتری داشته باشد.

شست و شوی فرش بامبو

بهتر است تا جایی که امکان دارد از فرش های بامبو به خوبی مراقبت کنید تا آلوده نشود. در قسمت های مرطوب منزل مانند نزدیک بودن به سرویس بهداشتی، حمام، راهرو و آشپزخانه استفاده نشود زیرا رطوبت باعث می شود که رنگ های روی فرش پخش شود و زیبایی اولیه آن از بین برود. از دستمال مرطوب و یا برس برای پاک کردن لکه و آلوگی فرش بامبو استفاده نشود زیرا به بافت و الیاف فرش آسیب می زندو باعث می شود ترمیم فرش بسیار دشوار شود.
بنابراین بهتر است شست و شوی فرش بامبو را به قالیشویی های معتبر بسپارید. قالیشویی تر و تمیز بهترین قالیشویی در اصفهان است که با نازلترین قیمت و پیشرفته ترین دستگاه ها و با سابقه ای بیش از ربع قرن تجربه در زمینه شست و شوی فرش می توانند بدون هیچ گونه نگرانی فرش شما را شسته و تحویل دهند.

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
LinkedIn

مطالب مرتبط

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − نه =